09/02/2009 - Nota de premsa
La probabilitat de ser assetjat física o psicològicament és major quant més joves i febles són els infants.
L’estudi en el que hi han participat investigadors de l’Institut Municipal d’Investigació Mèdica (IMIM-Hospital del Mar) i de l’Agència d’Avaluació de Tecnologia i Recerca Mèdiques (AATRM), ha abordat l’anàlisi de la percepció de ser víctima d’assetjament (bullying). Els factors associats a l’assetjament escolar han estat els problemes de salut físics, com ara l’obesitat, els problemes de salut mental, la manca de suport social, així com una situació familiar socioeconòmica desfavorida. Aquest projecte ha revelat una gran variabilitat entre països en la percepció que tenen els infants i adolescents de l’assetjament escolar (entre 1 de cada 10 i 1 de cada 4 infants segons els països), mostrant-se però en tots ells que la percepció d’assetjament és molt més freqüent entre els de menor edat.
Per a aquest estudi s’han analitzat dades de més de 16.000 nens i joves europeus, provinents d‘Alemanya, Àustria, Espanya, França, Grècia, Holanda, Hongria, Polònia, República Txeca, Regne Unit i Suïssa; d’edats compreses entre els 8 i els 18 anys que van ser entrevistats mitjançant el qüestionari de qualitat de vida KIDSCREEN-52. El projecte europeu KIDSCREEN es va dissenyar per desenvolupar un qüestionari de qualitat de vida relacionat amb la salut per a nens i adolescents de 8 a 18 anys i ha estat una eina important per estudiar el fenomen del bullying en diferents països europeus.
Segons Luís Rajmil, coordinador espanyol de l’estudi: “El perfil ben definit de qui se sent maltractat obtingut gràcies al projecte KIDSCREEN pot esdevenir molt útil en el futur per identificar casos potencials entre els grups de nens i adolescents de major risc, principalment nens amb problemes de salut mental o física, trastorns psicològics i en situació de manca de suport social, així com els nens de famílies amb situació socioeconòmica desfavorida”
Malgrat l’existència de diferències notables entre els participants segons el país de procedència, la major aportació d’aquest treball ha estat la clara identificació del perfil del nen o jove víctima potencial de la violència per part dels seus iguals. L’estudi però no ha analitzat les característiques de l’agressor, que en moltes ocasions és a la vegada també víctima.
El bullying es defineix com una conducta d’assetjament física i/o psicològica que realitza un alumne o un grup d’alumnes contra un altre, al qual tria com a víctima de repetits atacs. Aquesta acció, negativa i intencionada, situa l’assetjat en una posició de la qual difícilment pot sortir pels seus propis mitjans. La continuïtat d'aquestes relacions pot provocar efectes clarament negatius com ara ansietat, descens de l'autoestima, i quadres depressius, que dificulten la seva integració en el medi escolar i el desenvolupament normal dels aprenentatges. Suposa una vulneració dels drets fonamentals de l’alumne que cal combatre d’immediat tan bon punt es detecta.
L’estudi suggereix la necessitat d’un abordatge multidisciplinari en la prevenció i detecció precoç del problema, tant des de les escoles com des dels serveis sanitaris, la família, els mitjans de comunicació i la societat en general.
Article de referència: “Being bullied: associated factors in children and adolescents 8 to 18 years old in 11 European countries”. Pediatrics. 2009 Feb;123(2):569-77.
© Institut Hospital del Mar
d'Investigacions MèdiquesAvís Legal i Política de Privacitat | Política de cookies | Mapa web | Accessibilitat | Adreça / Accessos | Contacte