02/11/2009 - Nota de premsa
És l’únic grup espanyol que volarà els dies 3, 4 i 5 de novembre en el marc de la campanya “Fly your Thesis!” de l’ESA
En l’experiment, anomenat ABCtr MicroG, els joves investigadors, Sergi Vaquer, Elisabet Cuyàs, investigadors de l’IMIM-Hospital del Mar i estudiants de la UAB, Arnau Rabadán i Albert González, becaris a la Fundació CIM i estudiants de la UPC, estudiaran el comportament en microgravetat d’uns agents biològics, els transportadors ABC, que són els responsables de depurar l’interior de les cèl·lules humanes de fàrmacs i d’altres tòxics.
Per poder realitzar l’experiment, els estudiants, recolzats per la Fundació CIM, Centre Tecnològic de referència de la UPC en el camp de les tecnologies de producció, han desenvolupat un equipament electromecànic capaç de realitzar experiments biotecnològics en gravetat zero d’una manera automatitzada.
El desenvolupament del prototip ha comptat amb la col·laboració de vàries empreses, com ara Solvo Biotechnology i amb el patrocini d’Schneider Electric. L’aportació de Schneider Electric, empresa líder en l’activitat d’automatització i control industrial, contempla pràcticament el 100% dels elements electromecànics i de control del prototip, amb instal·lació d'accionaments servocontrolats, pantalles HMI, autòmats, motors pas a pas, així com l'alimentació i protecció en baixa tensió del sistema.
Els resultats obtinguts a l’experiment en microgravetat es compararan amb els obtinguts a terra a l'Institut Municipal d'Investigació Mèdica (IMIM– Hospital del Mar) de Barcelona, on s’ha desenvolupat la part biotecnològica del projecte.
Els estudiants participen, amb tres equips més d’universitaris de Noruega, Alemanya i el Regne Unit en el programa “Fly your Thesis!” de l’ESA per dissenyar, construir i portar a terme un experiment científic a l’espai. L’equip català és l’únic grup espanyol escollit el passat desembre d’entre els 16 finalistes (d’un total de 30 grups de recerca europeus) per participar en aquest programa, una oportunitat per a estudiants i estudiantes de doctorat i de màster de tota Europa per portar a terme un experiment científic en condicions de microgravetat.
Per poder embarcar a bord de l’Airbus A300 ZERO-G que s’enlairarà la setmana vinent des de l’Aeroport de Bordeaux-Mérignac (Bordeus), el prototip dissenyat per l’equip català ha hagut de superar, a les instal·lacions de Novaspace —l’empresa encarregada de l’explotació de l’avió, filial del Centre National d’Estudis Espacials de França—, proves de resistència mecànica, de seguretat elèctrica, d’escalfament i control de la temperatura, entre d’altres, que s’han realitzat la setmana anterior als vols.
Els vols parabòlics tenen el seu origen com a part de l’entrenament dels astronautes i consisteixen a accelerar l'avió guanyant altura i reduir els motors al mínim al llarg de 20 segons mentre es descriu una paràbola en caiguda lliure. Durant aquests 20 segons s'aconsegueix, dintre de la cabina, unes condicions pròximes a les d'absència de gravetat. Aquestes maniobres es repeteixen fins a 30 vegades seguides per vol, de manera que els investigadors, després dels tres vols que dura una campanya, tenen l'oportunitat d'experimentar amb la microgravetat al llarg d'un temps considerable.
L'experiment, coordinat per l’investigador Sergi Vaquer, anomenat projecte ABCtr MicroG, estudiarà el comportament en microgravetat d'uns agents biològics, els transportadors ABC, que són els responsables de depurar l'interior de les cèl·lules humanes de fàrmacs i d'altres tòxics. Per a això, els investigadors han desenvolupat un protocol especial per poder mesurar de manera molt precisa l'activitat d'aquestes molècules al llarg dels 20 segons que dura la microgravetat en cadascuna de les 30 paràboles d’un vol parabòlic.
La part tècnica de l'experiment, realitzada a les instal·lacions de la Fundació CIM a càrrec d'Arnau Rabadán, ha consistit a dissenyar un mecanisme queB barreja en l'interior d'una xeringa energia química en forma d’ATP (Adenosina tri fosfat) amb els transportadors ABC que activarà una reacció química. Tot això ha de realitzar-se a una temperatura de 37ºC, igual a la del cos humà. Transcorreguts 20 segons, el sistema introdueix en la xeringa un líquid que refreda la barreja i atura la reacció perquè no sigui afectada durant els períodes de gravetat normal i l’experiment es repeteix en la propera paràbola.
El mecanisme es regeix per un sistema de control electrònic d’alta precisió, ja que s'han de delimitar exactament les condicions de l'experiment i la quantitat de líquids injectats. El sistema de control inclou elements que actuen, com el motor que impulsa les xeringues, i també que supervisen, com els sensors que regeixen la temperatura de la xeringa on es realitza la barreja.
Schneider Electric, IMIM, Fundació CIM, Interempresa, Solvo Biotechnology, TecniSample, Lloveras, Caixa d’enginyers, Universitat Autonoma de Barcelona, Universitat Politècnica de Catalunya, Col.legi d’Enginyers Tècnics Industrials de Barcelona.
Veure més imatges del desenvolupament del projecte
Web del projecte: http://www.abctransporters.com/
Veure vídeos del vol parabòlic.
© Institut Hospital del Mar
d'Investigacions MèdiquesAvís Legal i Política de Privacitat | Política de cookies | Mapa web | Accessibilitat | Adreça / Accessos | Contacte